İstifa Eden İşçinin Kıdem Tazminatı Alma Hakkı

İzmir iş avukatı kadromuz istifa eden işçinin kıdem tazminatı alma hakkı ile ilgili her türlü konuda çıkan uyuşmazlıkların çözümlenmesi konularında avukatlık ve danışmanlık yapmaktadır.

İstifa Eden İşçi Hangi Hallerde Kıdem Tazminatını Alabilir?

Kural olarak, istifa eden işçiler kıdem tazminatından yararlanamazlar. Ancak işçinin İş Kanunu’nda yer alan haklı sebeplerden birine sahip olması durumunda, işyerinden kendi isteği ile ayrılsa dahi kıdem tazminatı alabileceği düzenlenmiştir.

İşçinin kıdem tazminatı alabileceği bu durumlar, 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14 maddesinde emredici ve yorumla genişletilemez şekilde sayılmıştır. Bu haller;

• İşveren tarafından işçinin iş akdine haklı bir neden olmaksızın (4857 sayılı İş Kanunu’nun 25. maddesinde sayılan haller) son verilmesi,
  • İşçinin, iş akdini 4857 sayılı İş Kanunu’nun 24. maddesinde sayılan hallerden birine dayandırarak sonlandırması,
  • Kadın işçinin evlendikten en fazla bir yıl sonraki süreçte kendi isteği ile işten ayrılması,
  • Muvazzaf askerlik hizmeti nedeniyle işçinin işinden ayrılması,
  • Bağlı bulundukları kanunla kurulu kurum veya sandıklardan yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı yahut toptan ödeme almak amacıyla ya da
  • 15 yıl ve 3600 gün şartı olarak da bilinen ve 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14/5 hükmünde düzenlenen durumun gerçekleşmesi halleridir

Son olarak Yargıtay kararlarında işçi bir baskı sonucunda istifa etmişse ve bunu ispat edebilirse de kıdem tazminatına hak kazanmaktadır.

Zira kimsenin hayatın olağan akışına göre yıllardır biriken alacaklarından kendiliğinden vazgeçmeyi tercih etmeyeceğini savunan Yargıtay, böyle bir durumda istifanın değil işverence gerçekleştirilmiş bir feshin söz konusu olduğunu kabul etmektedir.

Uygulamada yukarıda sayılan ve işçinin kıdem tazminatına hak kazanacağı durumlarda en sık rastlananı, işçinin ücret alacaklarının uygun bir şekilde hesap edilmemesi ya da ödenmemesi durumu olarak karşımıza çıkmaktadır. Burada belirtilen ücret alacağı kavramı, geniş anlamda düşünülmelidir.

Diğer bir anlatımla işçinin maaşı düşük yatırılır veya hiç yatırılmazsa, prim, yakacak yardımı, giyecek yardımı, fazla mesai ücretleri, genel tatil alacakları usulüne uygun bir şekilde hesaplanıp işçiye ödenmiyorsa ya da yıllık izinler usulüne uygun bir şekilde kullandırılmıyorsa işçi için haklı sebepler oluşmuş demektir.

Bunun dışında işçinin SSK primleri gerçek ücretten yatırılmıyorsa ya da sigortalılık hiç gerçekleşmemiş ya da geç gerçekleşmişse de işçinin haklı nedenle çıkış hakkı bulunmaktadır.

İstifa Eden İşçinin Kıdem Tazminatı Alma Hakkı Konusunda Bize Ulaşın